Ukorak s vremenom

Impresivan koncertni hommage pijanisce Yoko Nishii za Kraljicu Katarinu Kosača

Yoko Nishii iz Japana uveličala proslavu 600. godina rođenja Kraljice Katarine Kosača, svojim koncertom održanom u Hrvatskom domu herceg Stjepana Kosače u Mostaru 25. listopada 2024. godine

Pogledajte fotogaleriju

yoko_nishii_01

U susretu stoljeća i aktualnosti trenutka obilježavanja 600. godišnjice rođenja Kraljice Katarine Kosače u organizaciji HKD i HAZU Mostar, nizom prigodnih programa u posebnosti se izdvaja koncert japanske pijanistice Yoko Nishii. Hrvatsku je oplemenila svojim umjetničkim bićem, a sada to na poseban način radi i u Bosni i Hercegovini.

Prije 6. godina Yoko Nishii održala je u Mostaru koncert pod nazivom „Prijateljstvo Japana i Mostara“, također u organizaciji HKD i HAZU Mostar. U jednom od intervjua tada je izjavila: “Putem svojih zvaničnih institucija Japan je prisutan kako u Bosni i Hercegovini tako i u Mostaru. Japan je kroz različite projekte, ali i konkretnu pomoć uložio značajna sredstva u BiH, kao i Mostar, te je ova kulturna suradnja, to jest moj održani koncert, na razini umjetnosti izuzetno važna, jer ono zbog čega u ljudima zaigra srce na nešto lijepo podiže ovu suradnju na još veću razinu prijateljstva između dvije države. Glazba je univerzalni jezik svijeta.“

Od Kraljice Katarine do Yoko Nishii

Renomirana pijanistica Yoko Nishii, prekrasanim koncertom dostojnim jedne kraljice potvrdila je svoj status i kompetencije najvišeg umjetničkog dometa. Dr. fra Andrija

Nikić istaknuti hercegovački teolog, povjesničar, pisac, arhivar, predsjednik Akademije znanosti i umjetnosti i predsjednik HKD Napredak po završetku koncerta istaknuo je da je Yoko Nishii okrunila glazbenom zlatnom krunom Kraljicu Katarinu. Koncert je magično odjeknuo u srcima publike u gromoglasnom pljesku. Iz velikog poštovanja oduševljenja publika ustala je na noge i pozivala umjetnicu. To je taj trenutak čarolije koji se pamti, koji potvrđuje vrijednost izvođača i afirmira emocije, utiskuje se u nezaboravnu obostranu uspomenu publike i umjetnika. Sigurno je da će u interakcijskim vezama koje upravo promovira Yoko Nishii brojnim koncertima, predavanjima i promocijama spoznaja o Kraljici Katarini biti proširena i na Japan.

Uspomenu na nezaboravnu Kraljicu Katarinu punih 600. godina čuvaju franjevci i još uvijek pučanstvo. U potrebi za većim spoznajama o životu Kraljice Katarine odvelo je Yoko Nishii sutradan poslije koncerta do Blagaja, rodnog mjesta Kraljice. Na visokoj vrleti nalazi se impozantna utvrda gdje su stolovali Kosače. To je mjesto gdje se sa zemlje pod nogama obrušavaju ptice prema vodi, izvoru rijeke Bune, znakovitog naziva, tražeći hranu u dubinama i bistrini vode uz šum slapova koji umiruju i ushićuju zvukom „bijelog šuma“ malo dijete u kolijevci zavičajnog rođenja. Tu ljepotu upijala je i Katarina koja će povijesno zasjati kao Kraljica. Stoljećima ni njen sjaj, a ni žal za njom nije se gasio. Iako nije namijenjen ovom izvoru nemoguće je ne sjetiti se skladbe Josipa Štolcera Slavenskog „Zvira voda i kamena hladna, duboka“. Asocijacija je više nego očita za najveći izvor pitke vode u Europi. U isprepletenim odnosima prirode, života i umjetnosti, pjesma Dobriše Cesarića zaista postaje integrativno tkivo na svim nivoima djelovanja.

Teče i teče, teče jedan slap,

Što u njemu znači moja mala kap? Gle, jedna duga u vodi se stvara,

I sja i dršće u hiljade šara.

Taj san o slapu da bi mogao sjati, I moja kaplja pomaže ga tkati.

Katarina, bosanska kraljica istaknuta titulom i plemstvom u vrtlogu života i svoje zemlje našla se u vrtlogu nemilih događaja, razapeta u ljubavi, u krajnjem ishodištu okrjepljena vjerom našla je mir u Vatikanu i Rimu. Kao trećeredica franjevačkog reda predano je živjela molitvu svetog Frane Asiškog: “Bože daj mi hrabrosti da promijenim ono što mogu promijeniti, daj mi snage da prihvatim ono što se ne može promijeniti, a najviše daj mi mudrosti da razlikujem prvo od drugog“. Kraljica Katarina sahranjena je pred glavnim oltarom bazilike Aracoeli u Rimu koja se nalazi na najvišem vrhu brda Campidoglio, jednom od sedam rimskih brežuljaka. Napisala je znamenitu oporuku koja je prvi put pročitana na hrvatskom jeziku za vrijeme održavanja znanstvenog skupa 1. listopada ove godine u Mostaru. Utvrda na rodnoj grudi, utvrde u bosanskom kraljevstvu, utvrda u vjeri i crkvi su visinske životne i duhovne točke kraljice Katarine.

Možda su se u stopama Rima i Vatikana već ranije susrele Kraljica Katarina i pijanistica Yoko Nishii koja je u Rimu 2003. g. imala jedan koncert, a 2013. g. dva koncerta.

U svakom slučaju u suodnosu između Yoko Nishii i Kraljice Katarine je uloga žene, uloga plemkinje, snaga vjere, utvrda čovjeku, ljubav univerzalne emocije, globalne komunikacije, svjetska ostavština.

Zanimljiva i neobična biografija Yoko Nishii

Iako prije 26. godina nije znala točno gdje se nalazi Hrvatska, nije znala ni jednu hrvatsku riječ danas odlično govori i piše hrvatski jezik, sa hrvatskom diplomom živi i radi kao pijanistica u Japanu i svijetu, prevodi sa japanskog na hrvatski i obrnuto što je veoma značajno u umjetničkim, multikulturalnim i diplomatskim vezama.

Yoko Nishii rođena je u gradu Ise u Japanu. U Tokiju je diplomirala studij francuskog i francuske književnosti na sveučilištu Keio. Prioritet životnog poziva ipak je dala glasoviru kojeg uči od četvrte godine kod istaknutih japanskih pedagoga. U Hrvatskoj, kao stipendistica upisuje studij glasovira na Visokoj školi za glazbenu umjetnost „Ino Mirković“ u Lovranu 1998. g. Predanim radom postiže akceleraciju i četiri godine završava za dvije, a potom postiže stupanj magistra glazbene umjetnosti. U Lovranu studira u klasi Jevgenija Zarafiantsa kojem je kasnije bila i asistentica. Usavršavanje nastavlja kao stipendistica japanske vlade, na poslijediplomskom studiju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi istog profesora. Pobjednica je i finalistica brojnih međunarodnih natjecanja, a sada je članica međunarodnih žirija. Surađivala je sa brojnim renomiranim umjetnicima. Nastupala je sa Zagrebačkom filharmonijom i Kubanskim nacionalnim simfonijskim orkestrom. U vremenu od 2014. – 2019. g. predavala je glasovir na Umjetničkoj akademiji u Aichiu u Japanu.

U veljači 2015. g. objavila je prva u svijetu dvostruki CD sa cjelokupnim glasovirskim opusom hrvatske skladateljice Dore Pejačević. Povod je bio 130. godišnjica Dorinog rođenja, a u izdanju japanske diskografske kuće „HERB Classics“.

Godine 2018. g, u čast hrvatskog violinskog virtuoza i skladatelja, Franje Krežme koga su nazivali drugi Paganini, u suradnji s Krešimirom Marmilićem – violina, snima CD „Miniature for violin&piano“ u izdanju „Nota Bene Records“.

U srpnju 2020. g. objavila je novi CD „Yoko Nishii plays Sergei Rachmaninov“.

Yoko Nishii, njeguje bogat klasični pijanistički repertoar, ustrajno radi na istraživanju i promociji hrvatskih skladatelja i hrvatske glazbe, a ujedno promovira i japanske skladatelje.

U svojoj bogatoj karijeri Yoko je u Japanu ostvarila 50., a u Hrvatskoj 60. solističkih koncerata. Osim Japana i Hrvatske nastupala je u Italiji, Bosni i Hercegovini, Sloveniji, Crnoj Gori, Mađarskoj.

Yoko Nishii, dobila je Priznanje ministra vanjskih poslova Japana za 2023. godinu za svoje višegodišnje aktivnosti u Japanu i Hrvatskoj, kojima je kao pijanistica pridonijela promicanju razumijevanja i prijateljstva između dviju zemalja, kao i razvoju diplomatskih odnosa između njih.

Koncertni hommage Yoko Nishii za Kraljicu Katarinu Kosaču

Koncert je održan 25. listopada u Hrvatskom domu hercega Stjepana Kosače, Yoko Nishii započela je djelom Josipa Štolcera Slavenskog: Sonata za klavir, Op. 4. Prvim stavkom Adagio religioso stvorena je dostojanstvena duhovna atmosfera puna mističnosti koja je spretno razigrana u drugom stavku Allegro pastorale. Inače Josipa Štolcera Slavenskog nazivaju i hrvatski Bela Bartok. Školovao se u Budimpešti i stvorio djela visoke vrijednosti. Zanimljivo je da je u Budimpešti, prije Mostara, Yoko Nishii

održala koncert 16. listopada, suradnjom Veleposlanstva Republike Hrvatske i Japana u Mađarskoj. Domaćini su bili veleposlanica Japana Hikariko Ono i veleposlanik Republike Hrvatske dr. sc.

Mladen Andrlić. Za vrijeme boravka u Budimpešti Yoko je održala predavanje s koncertnim programom na Glazbenoj akademiji „Liszt Ferenc“. Drugo djelo izvedeno na koncertu je upravo Franza Liszta Lieberstraume No.3. Franz Liszt

jedan je od najgenijalnijih virtuoza svih vremena, plodonosni stvaratelj i reformator na širokom području glazbe. U kasnijim godinama posvetio se katoličkoj vjeri i prihvatio svećenički red i posvetio se duhovnoj glazbi.

Kada bi u izboru programa pokušali i lingvistički tražiti smisao našli bi ga u nazivu djela Widmung – Posveta. U izvornom obliku skladba ima tekst koje je napisao Friedrich Ruchert, a uglazbio ga Robert Schumann, a za klavir solo aranžirao je Franz Liszt.

Skladba je posvećena supruzi Roberta Schumanna, velikoj pijanistici Klari Schumann. Iako je na koncertu izvedena samo instrumentalna verzija, emotivna snaga djela briljantne virtuoznosti kao da je podcrtala riječi „Ti me snagom uzdižeš iznad mene samog“. Posveta ljubavi, posveta ženi, glazbenom ostavštinom namijenjena je svakoj ženi koju se voli i poštuje. Zato i Posveta za Kraljicu Katarinu je kraljevski plašt umjetničkog tkanja visoke kvalitete i vrijednosti.

Yoko je publiku upoznala i sa svjetski poznatim japanskim skladateljima. Kosaku Yamada sa djelom Karatachi-no-Hana / The Flowers of Trifoliate Orange Tree i Toru Takemitsu sa skladbom Rain Tree Sketch. I jedan i drugi skladatelj spajali su japanski glazbeni izričaj sa europskim. Prvi skladatelj Kosaku Yamada više je orijentiran klasičnom japanskom i europskom izričaju, dok je Toru Takemitsu više avangardni skladatelj. Skladbe i jednog i drugog skladatelja pod vještim prstima Yoko Nishii oduševili su publiku.

Dora Pejačević, potječe iz grofovske obitelji Pejačević. Otac, Teodor i djed Ladislav bili su hrvatski banovi. Dora je prva hrvatska skladateljica i rijetka žena u povijesti glazbe. Početkom 20. stoljeća nije lako biti žena (a ni ranije), plemkinja i uz to skladateljica.

Dirigent Dresdenske filharmonije Edwin Linder nakon što je pregledao Dorinu partituru rekao joj je: “Pomoći ću Vam jer Vas prate dvije otežavajuće okolnosti; to što ste žena i što ste aristokratkinja“. U životu Yoko Nishii Dora Pejačević ima veliko značenje i smisao. Yoko je Doru otkrila preko skladbe „Ruža“. Sama skladba je

impresionistički nijansirana i obojena peterozvucima i šesterozvucima. Nalazi se u ciklusu „Žvot cvijeća“ i ne opisuje samo cvijet ili cvjetove, nego reflektira duševna stanja i nijansirane osjećaje. „Cvjetni vrtlog“ druga je skladba izuzetna i zahtjevna. „Cvjetni vrtlog“ i vrtlog života primjereni su Dori i Kraljici Katarini, a Yoko Nishii vode do završnog djela koncerta Sonate u b-molu Op. 36. omiljenog

Dorinog tonaliteta. Sonata svojom zahtjevnošću vrhunac je koncerta u kasnoromantičkom izričaju punom neočekivanih obrata, profinjene meditativnosti i dramatike. Afirmira i potvrđuje umijeće i zrelost skladateljice Dore Pejačević, ali i ističe senzibilnu interpretativnost kao i virtuoznu briljantnost pijanistice Yoko Nishii.

Dr. fra Andrija Nikić predsjednik Akademije znanosti i umjetnosti u Mostaru, i HKD Napredak, osebujnim govorom, zahvalnicom i cvijećem zahvalio je velikoj umjetnici svjetskog glasa Yoko Nishii na prekrasnom koncertu. Yoko je na odličnom hrvatskom jeziku zahvalila fra Andriji na pozivu, divnom prijemu, organizaciji, a oduševljenu publiku je nagradila i dodatkom djela Sergeja Rachmaninova.

Veliki koncertni hommage za Kraljicu Katarinu povezao je različite zemlje, vjere, nacije sa istinskim ljudskim veličinama u svijetu povijesti, umjetnosti, kulture i diplomacije u univerzalnom jeziku glazbe.

 

Vanja Gabrić, prof.