Ukorak s vremenom

Yoko Nishii održala koncert u Mostaru povodom 1100. obljetnice Hrvatskog kraljevstva

HRVATSKO KULTURNO DRUŠTVO „NAPREDAK“ i
HRVATSKA AKADEMIJA ZNANOSTI I UMJETNOSTI u Mostaru

priredili su kocert

Heroina Yoko Nishii, svojim pijanističkim koncertom  15. svibnja  2025.u Hrvatskom domu „Herceg Stjepan Kosaća“ proslavila je 1100.godina Hrvatskog kraljevstva i Crkvenih sabora umjetničkim virtuozitetom

Yoko Nishii pijanistica iz Japana s hrvatskom diplomom više puta je u Hrvatskoj (Zagreb) i Japanu (Tokio) svojim koncertima i TV prijenosom obilježavala godišnjice diplomatskih odnosa Hrvatske i Japana. U znaku jubileja prošle godine održala je u Mostaru impresivan koncertni hommage za Kraljicu Katarinu Kosača u povodu 600. godina Kraljičinog rođenja. Poslije toga koncerta opet je počašćena pozivom od Akademije znanosti i umjetnosti u Mostaru i Hrvatskog kulturnog  društva „Napredak“ da svojim koncertnim umijećem i u ovoj godini jubileja uveliča proslavu 1100. godina Hrvatskog kraljevstva i Crkvenih sabora.

 

Što se otkriva u glazbenom prijateljstvu Japana i Hrvatske?

Samo nekima je poznato da je finale opere „Nikola Šubić Zrinjski“ , „U boj, u boj“ Ivana pl. Zajca oko 100. godina himna prestižnog japanskog Sveučilišta Kwansei Gakuin“ koja se pjeva u svim svečanim prilikama. Pjesmu su češki mornari za vrijeme Prvog svjetskog rata pjevali u luci Kobe dok se popravljao njihov brod SS Heffron. Pjesmom su oduševili  japanske studente, koji su je prihvatili kao svoju pjesmu i sveučilišnu himnu. Tek se 70. godina poslije dugih istraživanja doznalo da je skladba i skladatelj iz Hrvatske.  Pjesma se proširila po Japanu. Koja je to čast za Hrvatsku i Japan!

Yoko Nishii, i ne sluteći, veoma mnogo je pridonijela vezama Japana i Hrvatske, a sad i Bosne i Hercegovine. Yoko Nishii u Japanu imala je svojih  50 solističkih koncerata, a surađivala je i sa hrvatskim kolegama pijanistima, violinistima i opernim pjevačima. Diplomirala je prvo francuski jezik i književnost na Sveučilištu Keio u Tokiju 1998. godine. Iste godine, kao stipendistica, upisala je studij glasovira na Visokoj školi za glazbenu umjetnost “Ino Mirković” u Lovranu. Talentom i predanim radom postiže akceleraciju u obrazovanju te četverogodišnji studij završava za dvije godine, a potom stječe i stupanj magistra glazbene umjetnosti. U Lovranu studira u klasi Jevgenija Zarafiantsa, kojem je kasnije bila i asistentica. Usavršavanje nastavlja, kao stipendistica japanske vlade, na poslijediplomskom studiju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, u klasi istog profesora. Na brojnim međunarodnim natjecanjima ostvarivala je brojne prve i visoke nagrade.  U Hrvatskoj, stekla je pijanističku diplomu s kojom se s ponosom svijetu predstavlja.  Uz 60. solističkih koncerata u Hrvatskoj imala je komorne koncerte. Svoju umjetničku pijanističku karijeru nastavila, kao profesorica na Muzičkoj akademiji u Aiciu – Japan, a sad djeluje kao slobodna umjetnica. Član je međunarodnih žirija. I zaista  potrebno je u svakoj prilici istaknuti da je prva  u svijetu snimila dvostruki CD sa cjelokupnim glasovirskim djelima prve hrvatske skladateljice Dore Pejačević u izdanju japanske diskografske kuće „HERB Classics.“ Uz još dva snimljena  CD-a, Yoko se bavi i prevoditeljskom djelatnošću i odlično govori hrvatski jezik. Dobitnica je priznanja ministra vanjskih poslova Japana za 2023.godinu za svoje dugogodišnje aktivnosti u Japanu i Hrvatskoj, kojima je kao pijanistica pridonijela promicanju međusobnog razumijevanja i prijateljstva između dviju zemalja, kao i razvoju diplomatskih odnosa između njih.

 

Izazov u programu koncerta

Yoko Nishii, dubokim promišljanjem, birala je program za svoj treći koncert u Mostaru u povodu jubileja 1100. godina Hrvatskog kraljevstva i Crkvenih sabora. Svi znaju koliko Yoko voli Hrvatsku, svoju drugu domovinu. U toj ljubavi izgrađeni su kulturni, interkontinentalni, međunarodni odnosi prijateljstva, diplomacije, međusobnog uvažavanja, duhovnosti, jezikom glazbe i umjetnosti.

Koncert je započela jednim od najljepših i najizrazitijih romantičnih glasovirskih djela pokazujući duboku nijansiranu emocionalnost iskrenošću duha i empatije „Liebesträume“ No.3. Franza Lista.

Franz Liszt, genijalni pijanist i skladatelj, jedan od začetnika programske glazbe nakon brojnih koncerata diljem Europe sredinom 19. stoljeća doživio je duhovnu transformaciju i okrenuo se duhovnoj glazbi i Katoličkoj crkvi. Upravo iz tog duhovnog ozračja Franza Liszta, Yoko je odabrala „2 Legende“ – „2.predaje’. Obje predaje su napisane 1863. g. Prva predaja je „St. Francois d’ Assise: La predication aux oiseaux“ (Sveti Franjo Asiški: Propovijed pticama). Poznato je koliko su važnosti ptice imale u Bibliji. Čudo je da je utemeljitelj  franjevačkog reda  na svom tijelu imao i Isusove rane (stigme). Živio je na prijelazu 12. i 13. stoljeća. Upravo u slavljenju Boga, neba i zemlje propovijedao je i pticama. Bio je zaštitnik prirode, siromaštva i bratstva među ljudima. Dijalog između ptica u gornjim registrima glasovira nalikovale su na milozvučne ptičje kolorature u zahtjevnim arpeggima, trilerima, tremolima i bogatoj kromatici desne ruke. Suprotnost tom glazbenom zvukovlju ptica su propovijedi svetog Franje, gdje u srednjem registru lijeve ruke  prepoznaje se jednostavna melodija, sugeriraju se govorne melodije koje su akordski učvršćene u  svetčevoj vjeri. Ovo djelo je vrhunac Lisztove stvaralačke snage u kojoj spaja svoju virtuoznost s dubokom religioznošću.

Druga legenda govori o Svetom Franji Paolskom (1416.-1507.) koji je rođen u Paoli u Kalabriji- Italija. Osnivač je najmanjih fratara (braće) tkz. „minimi“, što predstavlja i stroži oblik asketizma. Poznat je po postu, proročanstvima i čudima. Savjetnik je kraljeva, a posebno Luja XI. Veliki je čudotvorac. Skladba „St. Francois  de Paule marchant sur les flots“ ( „Sveti Franjo hoda po valovima“) govori o čudu svetog Franje koji prema legendi hoda po valovima. To je ujedno i Isusova slika koji se pojavio nad vodom na opće iznenađenje svojih učenika koji su lovili ribu. Ribari su odbili pomoći svetom Franji da prijeđe preko Mesinskog moreuza (tjesnac ili kanal) da bi održao propovijed na drugoj obali.  U velikoj oluji tamno glazbeno obojena uzburkana nevera predstavljena je velikim pasažima, brzim tremolima, impresivne kromatike. Nesalomljivom vjerom postignuta je pobjeda nad prirodom, na slavu Boga. Djela dostojna preobraćenog skladatelja, dvojice svetaca i heroine Yoko Nishii koja je na glasoviru  ispripovijedala publici dvije prekrasne  e o dvojici svetaca imena Franjo, snagom umjetničkog duha i spretnošću svojih prstiju u genijalnoj priči Franza Liszta.

U nastavku koncerta slijedile su „Ruža“ i „Karanfil“ iz ciklusa „Život cvijeća“ Dore Pejačević koje predstavljaju „začin“ za sva  glasovirska djela koja je u četvrt stoljeća Yoko odsvirala i snimila pronoseći slavu Dore Pejačević diljem svijeta i u svojoj zemlji izlazećeg sunca, Japanu.

Oba prethodna djela , kao i slijedeću skladbu Roberta Schumana „Carneval“ Op.9. Yoko je navježbala posebno za ovu priliku proslave navedenih jubileja.

Robert Schuman živio je u vremenu 19. stoljeća, a psihoanaliza pojavila se poslije njegovog života, tek na kraju 19.stoljeća. Kao vrlo obrazovan i inteligentan čovjek sagledao je svoj život u cjelini introspektivno, katarzom, posežući za Biblijom. Priča o  Davidu, hrabrom, inteligentnom mladiću i glazbeniku, koji je znao glazbom umiriti kralja Šaula, pronicljivošću duha pobijedio je Golijata, a samim tim i Filistejce. David je  postao kralj, a sin nasljednik  je bio mudri kralj Solomon.

U skladateljevom životnom „Carnevalu“, sagledavamo Schumanov glazbeni portret njegovih ideala, ljubavi i umjetničkih stavova.

To je borba čovjeka samog sa sobom. To je djelo više od suite glasovirskog vrhunskog repertoara u trajanju  od pola sata sa 21. minijaturom programskog karaktera. Glazbenim nijansiranjem i ekspresivnim elementima glazbe oblikuje osjećaj i emociju, intelekt i inteligenciju, progresivno i konzervativno,  ovladavajući zbivanjima.

Schumann je živio život između glazbeno skladateljske i pijanističke karijere, a udovoljavajući obitelji, stekao je  i pravne kompetencije. U srednjoj školi pokazao je veliki talent u literarnim djelima i izražavanju. U Frankfurtu, u susretu s Paganinijem  bilo mu je jasno da želi postati virtuoz. Nažalost pijanistička karijera je onemogućena povredom, a nastavio je skladati i pisati stručne glazbene  kritike u „Novom časopisu za glazbu“, 1834.g. ( „Neue Zeitschrift  für  Musik“). U „Carnevalu“ predstavlja se kao „Eusebius i „Florestan“ njegov alter ego u dvojnosti osobnosti, a ujedno su to i pseudonimi za pisanje stručnih kritika i mišljenja. Inače pseudonimi u 19. stoljeću bili su hit predstavljanja ili skrivanja. Njegovoj pravničkoj, metodičkoj i racionalnoj prirodi odgovarao je tihi, lirični „Euzebius“, dok je „Florestan“ uzbudljiv, strastven, ekstrovertiran, umjetnički maštovit i kreativan. U borbi  za  kvalitet glazbe,  a privučen najvećim  umjetnicima stvara fiktivan profil iluzorne grupe “Davidsbündler” ili „Davidov savez“ kako bi se mogli boriti protiv slabosti tog vremena. Od velikih umjetnika u „Carnevalu“ predstavlja Chopina, Paganinija, obojica portretirani „a la manire de“, zatim Clara Wieck, Schuman (Chiarina), pijanističko čudo od djeteta i renomirana pijanistička umjetnica Europe, supruga Roberta Schumana, Ernestina  von Friken (Estrella), pijanistica, siromašna djevojka izvanredne ljepote i jedno vrijeme i tajna zaručnica Roberta Schumanna.   To su ujedno  i glavni likovi. Dok drugi likovi  imenovani imenima Pierrot, Arleqin, Pantalon i Columbine nemaju dominantnu važnost, ali su scenografski ili kulisno predstavljeni u stvaranju raspoloženja, stanja, unutarnjih dijalaga za pokretanje kotača djela. Djelo „Carneval“ se naziva i „Ljupke scene za četiri note“. Te note su: A S C H koje su nagovještene u Arlekinu , a pojavljuju se između 8.i 9.komada kao naziv Ernestininog mjesta rođenja. Slova označavaju tonove koji se mogu premetati.

Ime grada Asch  na njemačkom Asche   znači i pepeo. Danas je to grad u Češkoj. Mnoge odluke, a odluke su tkanje naših života dovode nas u stanje kajanja, „posipanja pepelom“ ili promišljanja „što bi bilo da je bilo“, propitkivanje, pročišćavanje i transformacija. Čovjek sam je glazba i u svom postojanju je promjenljiv, kontradiktoran, lijep, čudesan i često uplašen, tugaljiv ,nesretan i sretan. U stalnoj borbi između unutarnjeg i vanjskog svijeta, slojevit je u svojoj tjelesnoj, emocionalnoj i mentalnoj dimenziji koja bi na svim područjima trebala biti „ugođena“ ili „uštimana“.

Kroz čitavo djelo prosijavaju suprotna raspoloženja, glazbene zamisli  različitog tonskog tkanja, kako  duhovnog, religijskog  tako filozofskog i umjetničkog. To je velika borba umjetnosti protiv plitkosti i osrednjosti.

„Carneval“ završava maršom „Davidovih saveznika protiv Filistejaca“  impresivno djelo Roberta Schumanna. David veliki kralj u savezu s Bogom u trojstvu i ¾ taktu.

Yoko Nishii, završila je ovaj program monumentalne veličine repertoara i jubileja snagom duha i interpretacijskim umijećem najvećih umjetnika. Zadovoljnu publiku nagradila je i dodatkom „Sanjarenje“ također Roberta Schumana. Svaki čovjek koji dođe na koncert poslije ovakvog koncerta je promijenjen. Ovim djelom postignut je savršeni  unutrašnji mir i prekrasan umjetnički doživljaj duhovne preobrazbe.

Predsjednik Akademije znanosti i umjetnosti u Mostaru i predsjednik KUD „Napredak“ dr. fra Andrija Nikić čestitao je oduševljen koncertnom čarolijom pijanistici Yoko Nishii. Ovim koncertom završio je i dvodnevni znanstveni skup 1100. obljetnice Crkvenih sabora i Hrvatskog kraljevstva, ukazujući i na obljetnicu 800. godina dolaska i djelovanja  franjevaca u Bosni i Hercegovini. Prigodnim govorom istaknuo je sve značajne trenutke ovog velikog jubileja kao i sve divne spone koje povezuju Bosnu i Hercegovinu i Japan, a posebno Yoko Nishii.

Uz zahvalnicu okićenu cvijećem rekao je: „Zahvalni  smo Bogu i Kraljici mira za svete osobe i molimo Gospodina da takvih nikada ne usfali među narodom“. Yoko je kao poklon od fra Andrije dobila i knjigu poezije Antuna Branka Šimića prevedenu na 18. jezika. Yoko je jednu Pjesmu pročitala na japanskom jeziku na opće oduševljenje publike.

Heroina Yoko Nishii, velika je umjetnica koja je imala nadnaravnu snagu i sposobnost da iznese ovako značajne jubileje i  umješnost da predstavi genije i svece, poveže biblijske kraljeve sa hrvatskim kraljem Tomislavom koji je  utjelovio arhetipove nadmoćnog, silovitog, zamamnog i gospodarećeg te svojom mačem, inteligencijom i vizijom stvorio monumentalnu Hrvatsku, samostalnu i međunarodno priznatu državu.

Neka su blagoslovljene ruke i život naše drage Yoko Nishii!

Vanja Gabrić, prof.

Pogledajte:

https://hkd-napredak-mostar.ba/

Međunarodni znanstveni skup „1100. godina crkvenih sabora i Hrvatskog Kraljevstva“

HKD Napredak i HAZU Mostar